Jak si domlouvat schůzky o prázdninách

Červen 30, 2014
Miroslav Princ

Začínají prázdniny, pravá okurková sezóna. Ochota klientů a zákazníků domlouvat si schůzky klesla na minimum. Horším obdobím pro obchodníky a každého, kdo pracuje s telefonem je už jen prosinec s vánočními svátky.

Je fakt, že chod věcí se v létě zpomaluje. Lidé v telefonátech rádi využívají námitku týkající se dovolené, i když technicky se jedná o výmluvu. Často dokonce navrhují: “Zavolejte mi po prázdninách.”

Nicméně faktem také je, že lidé i firmy v létě nakupují a smlouvy se podepisují – a kdybyste potřebovali zdůvodnit si, proč telefonovat i “když nikdo nekupuje”, podívejte se na 11 důvodů proč telefonovat i v létě. Snad si mezi nimi najdete ten svůj.

Takže pokud nemáte možnost nebo prostředky si sami vzít dvouměsíční dovolenou, můžete pro zvýšení úspěšnosti při telefonování (a nejenom v létě) udělat minimálně dvě věci.

1) Zlepšete svůj skript

“Zlepšit skript” může znamenat spoustu věcí. Tři z nich popisuji v článku Tři způsoby jak zaujmout po telefonu.

Tady a v kontextu tématu prázdninových telefonátů se se omezím na jednu část telefonátu – a tou je vysvětlení, co může volaný získat.

Jinými slovy – sestavte opravdu zajímavou zájmovou větu.

Lidé v období prázdnin sice věci řeší, nakupují a uzavírají smlouvy, ale jenom ty, které opravdu chtějí. Proto zapomeňte na vaši nabídku, službu anebo produkt. Zaměřte se na problémy vašeho klienta nebo zákazníka a popište mu výsledky, ke kterým mu můžete pomoct.

Vyhněte se nejasnostem a obecnostem jako je “předání informací” nebo “představení společnosti a našich služeb”. Kvůli nim se s vámi v “líném” období málokdo potká, i když by teoreticky měl mít víc času. Ale prostě nezníte zajímavě.

2) Zmiňte dovolenou a prázdniny jako první

Když to uděláte, “vynulujete” toto téma z rovnice telefonátu. Zákazníkovi seberete jeho bezpečnou odpověď a “rozhodíte” ho.

Konkrétně můžete část svého telefonátu postavit na této osnově:

“[Vaše zájmová věta následovaná]

…Dnes hledám lidi/manažery, kteří chtějí využít léto k vyřešení […vaší záležitosti… nebo] získání náskoku před tím, než se v září zase všechno zrychlí…

[a pokračujete v naplánovaném skriptu, ideálně otázkou].”

anebo

“[Vaše zájmová věta následovaná]…

…ale ještě před tím, než se pustíme do podrobností, chtěl jsem se zeptat, kdy budete na dovolené, abychom se podle toho zařídili. [… odpověď…] Aha, rozumím. To je v pořádku…

[a pokračujete v naplánovaném skriptu, ideálně otázkou].”

Léto nemusí být zas takové trápení

Můžete si ho užít u vody i na telefonu. Stačí být vnímavý vůči druhé straně a předem se připravit.

Výmluva na dovolenou pak nebude nepřekonatelný problém. Nakonec ten, kdo bude stěží hledat slova bude váš zákazník a ne vy.

No comments

You must be logged in to post a comment.

Pokračováním prohlížení těchto stránek souhlasíte s použitím souborů cookies. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close