Jak si domlouvat schůzky o prázdninách
Začínají prázdniny, pravá okurková sezóna. Ochota klientů a zákazníků domlouvat si schůzky klesla na minimum. Horším obdobím pro obchodníky a každého, kdo pracuje s telefonem je už jen prosinec s vánočními svátky.
Je fakt, že chod věcí se v létě zpomaluje. Lidé v telefonátech rádi využívají námitku týkající se dovolené, i když technicky se jedná o výmluvu. Často dokonce navrhují: „Zavolejte mi po prázdninách.“
Nicméně faktem také je, že lidé i firmy v létě nakupují a smlouvy se podepisují – a kdybyste potřebovali zdůvodnit si, proč telefonovat i „když nikdo nekupuje“, podívejte se na 11 důvodů proč telefonovat i v létě. Snad si mezi nimi najdete ten svůj.
Takže pokud nemáte možnost nebo prostředky si sami vzít dvouměsíční dovolenou, můžete pro zvýšení úspěšnosti při telefonování (a nejenom v létě) udělat minimálně dvě věci.
1) Zlepšete svůj skript
„Zlepšit skript“ může znamenat spoustu věcí. Tři z nich popisuji v článku Tři způsoby jak zaujmout po telefonu.
Tady a v kontextu tématu prázdninových telefonátů se se omezím na jednu část telefonátu – a tou je vysvětlení, co může volaný získat.
Jinými slovy – sestavte opravdu zajímavou zájmovou větu.
Lidé v období prázdnin sice věci řeší, nakupují a uzavírají smlouvy, ale jenom ty, které opravdu chtějí. Proto zapomeňte na vaši nabídku, službu anebo produkt. Zaměřte se na problémy vašeho klienta nebo zákazníka a popište mu výsledky, ke kterým mu můžete pomoct.
Vyhněte se nejasnostem a obecnostem jako je „předání informací“ nebo „představení společnosti a našich služeb“. Kvůli nim se s vámi v „líném“ období málokdo potká, i když by teoreticky měl mít víc času. Ale prostě nezníte zajímavě.
2) Zmiňte dovolenou a prázdniny jako první
Když to uděláte, „vynulujete“ toto téma z rovnice telefonátu. Zákazníkovi seberete jeho bezpečnou odpověď a „rozhodíte“ ho.
Konkrétně můžete část svého telefonátu postavit na této osnově:
„[Vaše zájmová věta následovaná]
…Dnes hledám lidi/manažery, kteří chtějí využít léto k vyřešení […vaší záležitosti… nebo] získání náskoku před tím, než se v září zase všechno zrychlí…
[a pokračujete v naplánovaném skriptu, ideálně otázkou].“anebo
„[Vaše zájmová věta následovaná]…
…ale ještě před tím, než se pustíme do podrobností, chtěl jsem se zeptat, kdy budete na dovolené, abychom se podle toho zařídili. [… odpověď…] Aha, rozumím. To je v pořádku…
[a pokračujete v naplánovaném skriptu, ideálně otázkou].“Léto nemusí být zas takové trápení
Můžete si ho užít u vody i na telefonu. Stačí být vnímavý vůči druhé straně a předem se připravit.
Výmluva na dovolenou pak nebude nepřekonatelný problém. Nakonec ten, kdo bude stěží hledat slova bude váš zákazník a ne vy.
No comments