Šest důvodů, proč telefonovat i v prosinci

Prosinec 13, 2013
Miroslav Princ

Snad žádné jiné období není pro toho, kdo oslovuje nové klienty a zákazníky telefonem, tak frustrující jako prosinec. Ať už oprávněně nebo ne, jak domácnosti tak firemní zákazníci už od prvního týdne používají stěží průstřelnou odpověď: „…až po Novém roce.“  Má tedy smysl telefonovat? Tady je šest důvodů, proč ano.

Jak telefonovat o svatcich1. Telefonováním si udržíte rytmus a zvyk

Dodržujete-li pravidelný rytmus telefonování, nejlépe denní, musíte telefonovat už jenom proto, abyste nevypadli z rytmu. Když vypadnete, v lednu najdete pomyslný stroj telefonování ztuhlý a budete muset vynaložit energii navíc, abyste kola jeho soustrojí znovu roztočili. Ztratíte tak minimálně první lednový týden. Jednu z možností, jak pokračovat v telefonování naleznete v bodě 5 níže.

2. Najdete toho, kdo „chce“ právě proto, že je konec roku

Frekvence schůzek a obchodů se před koncem roku v některých oborech objektivně sníží, v jiných ale naopak zrychlí. Působíte-li v oboru, který zpomaluje, uvědomte si, že vždycky se někdo bude chtít setkat, nebo smlouvy uzavírat. A to až do posledního dne. Je na vás, abyste ho našli. Když nebudete volat, ulehčíte práci těm, kteří budou.

3. Můžete využít konec roku jako důvod k setkání

Pokud jste v oboru, kde datum 31.12. může znamenat, že skončí současné „výhodné“ podmínky nebo se změní ceny, využijte tento termín ke zvýšení důležitosti (naléhavosti) setkání ještě před koncem roku. Letos může být vhodným motivátorem nový obchodní zákoník, který mění mapu vztahů dodavatel-zákazník napříč ekonomikou a tyto změny se projeví ať už v nových podmínkách nebo cenách. Už víte, jak to bude ve vašem oboru?

4. V lednu získáte náskok

Když už budete mít potenciálního zákazníka nebo klienta na telefonu, nenechte se odbýt neurčitým: „Zavolejte mi po Novém roce.“ Když zavoláte v prvním týdnu, neuvidíte se s ním dříve než v týdnu druhém, v tom lepším případě. A to už budete prakticky v polovině měsíce. Domluvte se tedy už dnes na konkrétním termínu s tím, že hned po Novém roce mu zavoláte a termín si potvrdíte. Získáte tak náznak, nakolik to s vámi a vaším řešením zákazník myslí vážně. Když se nebude chtít zavázat, alespoň uvidíte, nakolik se můžete spoléhat na brzký obchod sním.

5. Posílíte vztahy s kontakty v databázi

Pokud nejste v oboru, kdy musíte telefonovat opravdu každý den, abyste si vydělali na výplatu, můžete toto období využít na posílení vztahů s těmi, kdo vás už znají. Zavolejte jim s cílem osobně a upřímně jim popřát před svátky a do nového roku. Spíš ze zvědavosti, než s očekáváním domluvení termínu se zeptejte, s výhledem kolika příštích pár měsíců jim můžete pomoci radou nebo informací. Lidé ocení váš zájem a až jim budete volat „obchodně“ v termínu, na kterém se shodnete, budou vás brát více jako důvěryhodného partnera než obchodníka.

6. Dostanete doporučení

Když už budete s lidmi, kteří vás znají mluvit, a vytvoříte u nich pocit, že vám upřímně jde o vztah s nimi víc než o váš obchod, zeptejte se jich, kdo by měl vědět ještě dnes o tom, co děláte. Vysvětlete jim, že pro některé lidi je právě toto období dobrou příležitostí řešit svou situaci a vy jim v tom můžete pomoci (viz bod 2 výše). Někdo někoho znát bude. Když se nezeptáte, nedozvíte se o něm.

Pokud ještě nedostáváte upozornění na nové příspěvky, zaregistrujte se k odběru tipů a já vás na každý nový příspěvek upozorním.

 

No comments

You must be logged in to post a comment.

Pokračováním prohlížení těchto stránek souhlasíte s použitím souborů cookies. Více informací

Nastavení souborů cookies na těchto stránkách je přednastaveno na "povolit cookies" ve snaze zajistit vám co nejkvalitnější prohlížení stránek. Pokud budete pokračovat v prohlížení stránek, souhlasíte s používáním souborů cookies anebo klepněte na "Souhlasím" níže.

Zavřít