Návod jak sestavit plán na zlepšení telefonování

Únor 09, 2014
Miroslav Princ

Více než měsíc z roku 2014 je za námi. Dali jste si na začátku roku (a vlastně kdykoli jindy) nějaká předsevzetí nebo cíle ohledně vašeho telefonování? A jak se vám je daří naplňovat?

Vím, že více je těch, komu se nedaří. Vaše návyky vás vždy stáhnou zpět „do starých kolejí“ po pár pokusech. A není to jen železná košile zvyků, která vás svazuje, ale i množství a provázanost témat, na kterých závisí vaše úspěšnost a produktivita, protože telefonování není jen „navolit číslo a mluvit“.

Návyky a dovednosti se nemění ani samy o sobě ani najednou. Na co se soustředit? Nejde na všechno. Zlepšovat se musíte promyšleně a postupně. Proto potřebujete plán rozložený v čase. A tady je návod, jak ho sestavit.

1) O čem vlastně je telefonování?
Než můžete něco začít měnit, musíte vědět, co to je. Sestavte si seznam témat a činností, která dnes v souvislosti telefonováním děláte. Nepřemýšlejte nad pořadím, jen je zapište. Pokud potřebujete inspiraci, vezměte si k ruce moji knihu.

2) Vyberte, v čem se chcete zlepšit.
Nemůžete změnit všechno najednou a ne všechno má stejný vliv na vaše výsledky. Zaměřte se na priority. Podívejte se na svůj seznam a u každé z položek se zeptejte: „Když toto zlepším, nakolik se zvýší moje úspěšnost nebo produktivita?“ (Úspěšnost a produktivita jsou dvě rozdílné věci. Nadefinujte si je a vyberte, kterou chcete zvýšit.)

Podle odpovědi ohodnoťte každou položku, třeba procenty – 0% až 100% – čím vyšší potenciální efekt na vaše cíle, tím vyšší číslo. Pak vyberte položky s nejvyššími hodnotami. Prvních jedenáct (na každý zbývající měsíc tohoto roku jednu) poměřte mezi sebou a vyberte tu, které se chcete věnovat jako první.

3) Telefonujte každý den.
Ať si do své jedenáctky vyberete cokoli, jako první začněte s pravidelností – telefonujte každý den. Důvod je jednoduchý, telefonování nezlepšíte, když ho neděláte. Více v příspěvku Zásadní chyba v telefonování.

4) Řekněte si, co přestanete dělat.
Když plánujeme, obvykle si říkáme, co budeme dělat. Neméně důležité ale je, co bychom měli přestat dělat. Inspiraci naleznete v záznamu mého vystoupení na Broker Kongresu na téma 8 slov a frází, které byste měli z telefonátů vynechat.

5) Přizvěte někoho ke konzultaci nad vaší jedenáctkou.
Váš pohled na sebe a vaše telefonování je zkreslený vašimi dosavadními zkušenostmi, obavami a zónou komfortu. Proto potřebujete objektivní nadhled někoho, kdo vás ideálně při telefonování viděl a slyšel. Může to být manažer, trenér, kolega nebo, v případě nouze, partner nebo partnerka.

6) Nastavte si připomínky.
Vymyslete si mechanismus, který vám bude připomínat, čeho se snažíte dosáhnout (například vynechat otázku „Neruším?“). Třeba si v elektronickém kalendáři nastavte schůzku s připomenutím, minimálně jednou, nejlépe dvakrát týdně (do předmětu si dejte „Vynechat „Neruším?“). Dbejte potom, abyste oznámení bez rozmyslu neodklepli.

7) Zaznamenávejte, jak si vedete.
Je to jediný způsob, jak udržet směr, kterým jste se vydali. Cokoli jste si vybrali jako prioritu můžete v telefonování změřit. Statistiky si zaznamenávejte každý den.

8) Hodnoťte měsíčně.
Na konci měsíce (když budete dělat denně více než deset telefonátů, můžete i za dva, tři týdny) se podívejte do svých statistik, kde jste byli na začátku a kde jste dnes. Sledujte jen zvolenou prioritu. Neměřte (ještě) výsledky. Žádný tenista, chirurg nebo zedník nebudou mít lepší výsledky po té, co změní své dosavadní postupy – míče budou létat za čáru, skalpel sem tam něco „přeřízne“ a zeď bude křivá. Tudy ale vede jediná cesta ke zlepšení.

9) Až se zlepšíte, posuňte se dál.
Vraťte se ke zbývajícím položkám na seznamu a pusťte se stejně do změny další dovednosti nebo zvyku, které nejvíce přispějí k vašemu zlepšení.

Když budete dostatečně disciplinovaní a tento proces dodržíte po příštích jedenáct měsíců, bude každá změna umocňovat tu následující. Budete se zlepšovat stále rychleji a ve větším rozsahu než na začátku. Ve druhé polovině roku bude vaše telefonování k nepoznání.

No comments

You must be logged in to post a comment.

Pokračováním prohlížení těchto stránek souhlasíte s použitím souborů cookies. Více informací

Nastavení souborů cookies na těchto stránkách je přednastaveno na "povolit cookies" ve snaze zajistit vám co nejkvalitnější prohlížení stránek. Pokud budete pokračovat v prohlížení stránek, souhlasíte s používáním souborů cookies anebo klepněte na "Souhlasím" níže.

Zavřít