Jak zahájit telefonát

Říjen 13, 2013
Miroslav Princ

Taky se vám stává, že odpovíte na vyzvánějící telefon a slyšíte: „Dobrý den, tady asjfnan gjnfahfqphva ajhadhhkafk“, kde první dvě nesrozumitelná slova jsou jméno volajícího a třetí je jméno jeho firmy? Mě se to za poslední týden stalo hned třikrát. Děláte stejnou chybu, když voláte svým klientům?

Vžijte se do jejich situace. Prakticky vždy je vyrušíte ze soustředění se na nějakou činnost. Mají tak „Dobrý den, tady…“, aby se přeorientovali na telefonát a začali vnímat, co říkáte. To jsou tři slova na to, aby si zvykli na barvu vašeho hlasu, rychlost jak mluvíte, vaši intonaci a výslovnost. To vše zkresleno kvalitou telefonního přenosu a hlukem okolního prostředí.

Jakkoli dobrý je váš úmysl slušně se představit, neznámé slovo jako je vaše jméno bude pro drtivou většinu klientů příliš velké sousto na druhou vteřinu telefonátu.

Jejich reakce záleži na jejich povaze a okamžité náladě. Někteří překonají ostych, zastaví vás, a zeptají se: „Kdo volá?“ Pokud patříte k těm, koho takový dotaz „rozhodí“ nebo vám „přetrhne nit“, snížili jste svou šanci na úspěch hned na začátku.

Někteří vás nechají pokračovat a z rozhovoru nezávazně vycouvají jenom proto, že nebudou vědět, s kým mluví.

A některé slabší povahy si třeba s vámi i domluví schůzku nebo slíbí, že něco udělají, ale pak to nesplní. Kdyby se jich někdo zeptal kdo a proč volal, řekli by: „Ále, někdo mi chtěl zase něco prodat…“

Takže co můžete dělat?

Před své jméno vložte co nejvíce slov, která jsou klientovi známá. Ideálně jeho jméno následované dalšími běžnými slovy:

„Dobrý den, pane Nováku, já volám z firmy Dobrá služba a jmenuju se Karel Novotný.“

Volaný tak bude mít několik známých slov, včetně svého jména, na to, aby přeorientoval svou pozornost na telefonát a zvykl si na vás. A když zpomalíte, tak mu dáte ještě o vteřinu navíc.

3 Comments. Leave new

Máte pravdu, je velice těžké zapamatovat si v první vteřině jméno neznámého člověka, obzvlášť jedná-li se o delikátní jméno:-).
Ten script na úvod se mi líbí, jak to ale použít když neznám volaného? Říct rovnou s čím volám?

Miroslav Princ
4.12.2013 16:14

Obvykle nedoporučuji volat jen na číslo, když neznáte jméno. Ovšem záleží na oboru a chápu, že v některých oborech nebo případech to jinak nejde. V takových případech bych doporučil v úvodu se zaměřit více na zjišťování situace (především mluvíte-li s tím správným člověkem) a teprve potom na to, s čím volám. V závislosti na oboru a situaci bych i doporučil zjistit jméno volaného výměnou za své z důvodu navázání vztahu, např. „Já se jmenuji Miroslav Princ, mohu se zeptat s kým hovořím?“ …a když s Novákem, tak… „Ještě jednou, dobrý den, pane Nováku.“

Jména jsou fakt problém – nejlepší je, když to jde dohledat na netu, ono není ani nejlepší se zastavit na jménu, které je buď podivné, nebo ho telefon zkreslí – především to zabírá čas. Jakýkoli trik, na který člověk přijde a který mu v téhle oblasti funguje, je skvělá věc. Ale asi žádný nebude vždyplatný.

You must be logged in to post a comment.

Pokračováním prohlížení těchto stránek souhlasíte s použitím souborů cookies. Více informací

Nastavení souborů cookies na těchto stránkách je přednastaveno na "povolit cookies" ve snaze zajistit vám co nejkvalitnější prohlížení stránek. Pokud budete pokračovat v prohlížení stránek, souhlasíte s používáním souborů cookies anebo klepněte na "Souhlasím" níže.

Zavřít