Co je špatně na „Máte na mě chvilku?“

Listopad 17, 2013
Miroslav Princ

Prakticky při každém náslechu slyším, jak některý z volajících buď namísto otázky o rušení nebo dokonce v kombinaci s ní používají otázku:

„Máte na mě chvilku?“

V této větě o čtyřech slovech jsou hned dva problémy.

Prosebníček v telefonuPrvní se týká spojení „na mě“, které, podobně jako otázka o rušení, může v některých lidech vzbudit pocit nadřazenosti a blahosklonnosti k tomu, že se vám budou věnovat. A je docela možné, že pokud ho používáte, pak někde podvědomě se naopak vy sami cítíte podřízení vůči tomu, koho oslovujete. Proto doporučuji tuto frázi z vašich skriptů raději úplně vypustit.

Druhý problém se týká slova „chvilka“. Zdrobněliny do obchodního telefonátu nepatří. Znovu, je to proto, že na straně volaného mohou evokovat pocit nadřazenosti. Vzpomeňte si, co říkají děti, když prosí rodiče o „ještě chviličku“ dívání se na televizi nebo houpání se na houpačce. Zdrobněliny se používají v případech, kdy se prosí a je snaha zmírnit dopad toho, že něco bude trvat nějaký čas. To by neměl být případ vašich telefonátů.

Jestliže chcete zmiňovat dobu trvání telefonátu, pak ani slovo „chvíle“ není dobré. Jak dlouhá je chvíle? Dvě minuty nebo deset? Pokud na telefonát potřebujete tři minuty, a chcete tuto informaci předat volanému, tak si o tři minuty řekněte:

„Rád bych vám vysvětlil, proč volám. Máte tři minuty?“

Pokud ještě nedostáváte upozornění na nové příspěvky, zaregistrujte se k odběru tipů a já vás na každý nový příspěvek upozorním.

7 Comments. Leave new

„Rád bych vám vysvětlil, proč vám volám.
Máte na mně tři minuty čas ?“
(uzavřená otázka)
“ N E M Á M “
Cvak
(Explicitní odpověď : Explicitní jako facka.)
Je něco špatně, a to moc.
Hned v úvodu.
Zdravím

Miroslav Princ
16.12.2013 10:24

Souhlasím, že otázka v úvodu směřující ke svolení k pokračování v telefonátu není ideální. Na seminářích a ve své knize doporučuji tuto část vynechat. Tento článek je pro ty, kdo mají vnitřní potřebu si o souhlas „ze slušnosti“ říci. Z vašeho komentáře bych vynechal ona slova „na mě“ o kterých článek je, a na odpověď: „Nemám tři minuty,“ bych reagoval takto: „To je v pořádku. Zavolám, až vám to bude vyhovovat více. Bude lepší ještě dnes nebo až zítra?“ Určité procento volaných pak bude v telefonátu pokračovat, některé zastihnete zítra, a ti, co už telefon nezvednou, jsou rozhodnuti nekomunikovat, takže by s nimi volající stejně jen ztrácel čas.

pokud v úvodu uvedu nějakou konkrétní informaci – třeba i to,že mu chci vysvětlit proč volám – a pak se zeptám jestli má dotyčný čas, tak s největší pravděpodobností řekne ano – nebo ne, zavolejte jindy. Případně, když to fakt nechce, tak i zdůvodní proč – to je moje zkušenost. Bere se to podle mne jako zdvořilost z mé strany – mám důvod k volání, sdělím ho a ptám se, jestli má čas. To je respektovatelné – a funguje to.

Tomas Reznicek
19.3.2014 17:02

Souhlasím s obouma. Osobně radím, dělejte to co Vám funguje. Pokud se jedná o můj úhel pohledu doporučuji neříkat. Otázkou je když nemá čas, tak proč bere telefon? A pokud ho nemá, tak to sám oznámí. Evoluce jde dopředu a lidé jsou stále chytřejší. Jak víte, že ten čas nemá a nechce se s Vás slušne sejmout? Pojďme se na to podívat z druhé stránky, zeptejte se okolí na názor co jim právě evokují věty ve smyslu máte na mne chvilku (tři minuty). Osobně mne oprus a zaujímám znechucený postoj. Závěrem zkušenému obchodníkovi to zřejmě funguje, ale pokud se učí volat nějaký telefonobil, tak dle intonace zájemce po položení otázky zřejmě řekne, že nemá.

Souhlasil bych s Tomasem ze strasne dulezita je srozumitelnost a intonace. Pevny, srozumitelny hlas bez uzkosti nebo prehnane zovialnosti, uz predem rikajici „jo, ty tri minuty proste budes mit protoze nevis, jestli treba nahodou nemluvis se svym budoucim sefem. Ten clovek zni proste podezrele profesionalne…!“ Proste se odlisit od tech ostatnich 20-ti obchodaku s konkurencnim produktem, co mu uz dneska volali (pozn. volam do firem, ne soukromym osobam)

Boženka
2.7.2014 11:43

Každý má svoji fintu, jak oslovit volaného, pokud zná příjmení i jméno. Já mám někdy problém s divným příjmením, volám: slyším např. Ukulele, dobrý den, pan Josef Ukulele autoopravna?…ano, …pane Josefe pokud ležíte pod autem zavolám později…..ne v pořádku a v tom okamžiku v mém hlasu klient vycítí můj úsměv v rozhovoru a řekne…povídejte….a rozhovor pokračuje jako bychom se znali delší dobu. Pokud je to kominík-tak se zeptám..pokud jste na střeše, zavolám později….a i když je na střeše…rozhovor pokračuje. Moc zabírá oslovení jménem a také, že víte co volaný dělá za profesi. Mám hodně zážitků ze studeného volání, nedá se to tu vše vypsat, ale díky studenému volání se mi zvýšil příjem. Volaný musí vycítit, že nechcete něco prodat, že to nepotřebujete a zabírá to:-)

Taky si myslím, že to patří do zdvořilostního balíčku, který obsahuje: 1. Pozdrav, 2. Oslovení, 3. Představení, 4. Můžeme právě nyní komunikovat?
Jsem toho názoru, že pokud někomu některá z těchto čtyř částí „drhne“, tak je to zaviněno její FORMOU a ne jejím použitím. Zádrhel může být také ve SPOJENÍ těchto částí, pokud není přechod dostatečně plynulý.
Doporučuji toto ověření, zda volá/nevolám vhod:
„Abych vysvětlil proč volám, máte dvě minuty?“
Dle vzoru Boženky je vhodné ihned položit doplňující otázku typu:
„Nejste právě na střeše?“, „Nepečete právě cukroví?“, „Nekoupete právě kloučka?“ atd.
Jak Boženka uvádí, budí to dojem, že se aspoň trochu známe. Podle mne, taková únosná manipulace 🙂

You must be logged in to post a comment.

Pokračováním prohlížení těchto stránek souhlasíte s použitím souborů cookies. Více informací

Nastavení souborů cookies na těchto stránkách je přednastaveno na "povolit cookies" ve snaze zajistit vám co nejkvalitnější prohlížení stránek. Pokud budete pokračovat v prohlížení stránek, souhlasíte s používáním souborů cookies anebo klepněte na "Souhlasím" níže.

Zavřít